Opel alkatrész - Bontott Opel alkatrész
Wirex - Ker Kft

Kis Opel történelem

Előzmények

Adam Opel német országban született és édesapja után a lakatos szakmát választotta. Az akkoriban szokásos vándorútja Párizsba vezette, ahol egy varrógépgyárban kapott állást. Tudása gyarapítása után 1863-ban otthon az istállót átalakította műhellyé és varrógépeket kezdett gyártani. Öt év múlva feleségül vette Sophie Marie Scheller-t és a hozományból fellendítette a gyártást. 1884-es párizsi látogatása során felfedezte, hogy a kerékpárgyártásban is nagy lehetőség van. Halálakor a legnagyobb európai varrógépgyártók közé tartozott, valamint több ezer kerékpárt gyártott évente. A századforduló közeledtével egyre több cég kezdett kerékpárt gyártani, ezért az értékesítésük egyre nehezebbé vált.

Az első modell

Öt fia - akik időközben híres kerékpár versenyzőkké váltak - új piacot keresve találkoztak Friedrich Lutzmannal. Aki már gyűjtött tapasztatokat udvari kocsigyártóként a motorkocsigyártásban is. A lovaskocsi üzletág hanyatlása miatt sokan kísérleteztek a lovak helyettesítésével. A fogatokat félbevágták és motort építettek bele. Első közös modelljük hamar elkészült és az Opel Patent Motorwagen nevet kapta. A megközelítőleg 4 lóerős járművekből tizenegy darabot sikerült értékesíteni. Sajnos nem lett gyümölcsöző üzletág, ezért 1900-ban felhagytak az autógyártással.

Új szabadalom: Darracq

A Párizsi Autószalonon járva megtetszett a fiúknak egy francia autója. Francia megígérte, ha megveszik a licenszét, a kocsi a saját lábán fog megérkezni a németországi Rüsselheimbe. Úgy is lett, amikor táviratot kaptak, hogy elindultak a kocsival, még aznap éjfél után nem sokkal megérkezett a kocsi utasaival. Átfagyva emelték le őket az ülésről, az út során a jeges eső és a hó egyenesen az arcukba csapódott, ugyanis annak idején még nem találták fel a szélvédőt. 1902 elején el is kezdték gyártani, népszerű modell volt Németországban, pedig a korábbi Opeleknél kétszer drágább volt.

Saját konstrukció

Még 1902 őszén a Hamburgi Autószalonon debütáltak első saját konstrukciójukkal az Opel-Motorwagen 10/12 PS modellel.

A középréteg autója
1909-ben a körorvosoknak és a középrétegnek gyártotta az Opel a Doktorwagen modelljét. Ez a kétüléses jármű egyszerű kivitelben, viszont magas peremével és levegővel töltött gumiabroncsaival kiválóan boldogult a rosszabb útviszonyokon is. Igazi áttörés volt a gyár életében, fele annyiba került, mint fényűző konkurensei. A gyár sikerhez hozzájárult még 1910-től az előre gyártott építőszekrény-elv bevezetése, mert így az ügyfél egyedi megrendelésinek megfelelően építhették össze az alvázakat a motorokkal.

Alacsony költségvetésű autóké a jövő

A szerelőcsarnok az 1911-es tűzvészben sajnálatos módon leégett.
Wilhelm Opel meglátogatta az amerikai "autókirály" Henry Fordot. Látogatása után levonta a konzekvenciákat: az alacsony költségekkel és a minőségi technológiával gyártott autóknak van jövője. Elsőként vezette be Németországban a futószalagos nagysorozatú gyártást. A technológia hatalmas előnye, hogy az infláció ellenére viszonylag kedvező áron voltak kaphatóak a modellek. Ennek köszönhetően 1914-ben túlszárnyalta valamennyi vetélytársát, és a legnagyobb német autógyártó lett.
André Citroën - aki szintén járt Fordnál - 5CV modelljére kísértetiesen hasonlított az 1924-ben gyártott Opel Laubfrosch (levelibéka) modellje. Nevéhez hűen zöld színben készül viszont már futószalagon gyártották. A hasonlóság feltűnt a Citroënnek, ezért beperelte az Opelt. A bíróság felmentette, néhány műszaki jellegű változtatás véghezvitele után.

GM tőkeinjekció

A gazdasági válság és a minimális hazai vásárlóerő nem volt elegendő, hogy a hatvanéves vállalatot felvirágoztassa, még az életben maradásukhoz is kevés volt. A statisztika szerint Németországban minden 196. lakosra jutott egy autó, amíg az USA-ban minden ötödikre.
Az Opel-fivérek cégüket részvénytársasággá alakították, ezzel megalapozták a fúziót. Az amerikai General Motors 1928-ban megvásárolta az Opel részvényeinek 80 százalékát, de meghagyta az Opel önállóságát. A 30 millió dolláros tőkeinjekciónak és a GM csúcsminőségű termelőeszközeinek köszönhetően egy év múlva ismét piacvezetővé vált a cég Németországban. Első autógyártóként saját biztosító- és finanszírozó céget hozott létre, tehát részletre is vásárolhattak vevőik.
A részvények maradék 20 százalékát is megvette a General Motors 1931-ben, ezáltal 100 százalékos leányvállalat lett az Opelből. 13.000 alkalmazottal naponta 500 autót és 6.000 kerékpárt gyárt a cég.
Eközben a nemzetközi piac felé is nyit a cég. Japánba, Kínába és Dél-Amerika számos országába értékesítenek.
1935-ben létrehoznak egy új üzemet a teherautó gyártás részére. 25.000 darab úgynevezett gyors teherautót (Blitz) terveznek évente gyártani, miközben a kerékpárgyártást csökkentik.

II. Világháború

1936-os berlini olimpia tiszteletére született meg az Opel Olympia modellje és kigördült a gyárból a félmilliomodik autó is. Teljesen befejezik a kerékpárgyártás 1937-ben és értékesítik a gyártósort az NSU részére. Két évvel később a gyár vezetését átvették a nácik, de az amerikai anyavállalat nem engedte, hogy a rüsselheimi gyárat hadiüzemmé átalakítsák, ezért hivatalosan megszakadtak a német-amerikai kapcsolatok. A háborús években leállt a személyautó-gyártás. Blitz teherautók, katonai alkatrészek és részegységek készültek, például: golyóálló üzemanyagtartályok repülők részére. 1944 augusztusától az Opel üzemeit a szövetséges hatalmak folyamatosan szőnyegbombázták. A háború után rögtön megkezdték a lerombolt gyárak újjáépítését, azonban a brandenburgi üzem helyreállítatlanul maradt és tönkrement. Sokkolóan hatott a hír a Maja melletti gyár dolgozóira, hogy a szovjetek a gyárat felügyelő szövetségeseiktől háborús jóvátételként megkapták az új Kadett tervrajzait. Az üzemet 56 vagonba összecsomagolva elszállították és kisvártatva Moszkva utcái megjelent Moszkvics 400 néven. Ezek után a gyár egy darabig csak teherautókat gyártott.

A háború utáni újjáéledés

1947-ben indult újra a személyautó-gyártás az Olympia átdolgozott modelljével. Az üzem helyreállításával 1950-re végeztek, három év múlva ismét 100.000 darab fölé növekedett az éves termelés. 1956-ban 207.010 gépkocsit értékesített a gyár. Ugyanebben az évben a rüsselsheimi gyárban legördül a szalagról a két milliomodik jármű. A jubileumi autó egy pasztellszínű, pontkarosszériás Kapitän, amelyet bearanyozva állították ki számos kiállításon.

Bochumi új üzem

1962-ben adták át és "Új üzemből új autó" szlogennel itt készült az új Kadett. Az Opel elsőként tért vissza a kompaktautó kategória gyártásába, ami a legnépszerűbb volt a vevők körében. Ezáltal felvette a versenyt a Wolfsburggal és a többi vetélytársával. A helyszínválasztás pozitívan hatott, mert - a Ruhr-vidék háború okozta válságban volt - 11.000 ember tartótan munkát kapott a gyárban. A Kadett beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ugyanis 11 millió darabot értékesítettek belőle 1991-ig az Astra debütálásáig.

További üzemek avatása

A két másik üzem teljes kapacitással üzemelt, mégis nehézségek adódtak a szállítással. Ezért elkerülhetetlen volt a harmadik üzem építése Pfalzban, ahol fődarabokat állítottak elő, az összeszerelő üzemek részére.
1966-ban szupermodern tesztközpontot hoztak létre Dudenhofenben. Érthető módon az 1951-ben épült próbapálya már nem felelt meg a kor követelményeinek.
Régi fényében tündöklött az Opel, mert 1972-ben a legnagyobb autógyártó lett Németországban.
Spanyolországi Zaragozában 1982-ben nyitott a gyár új üzemet a kiskategóriás Corsának, ami hamar kategóriája legnépszerűbb autója lett.

20 milliomodik Opel

1899 óta a rüsselsheimi gyárban legördült a futószalagról a 20 milliomodik autó: egy Senator.

Technikai újdonságok, a sport támogatása

Az azbesztmentes kuplungbélések használata általánossá vált. 1985 óta elsőként alkalmazott az Opel katalizátorokat az autóin. A vállalat szponzorál világszínvonalú sportolókat, csapatokat és kiemelten a labdasportokat. 1994-ben a FIFA Football World Cup fő szponzorává volt az Egyesült Államokban.

25 milliomodik Opel

1989-ben Opel Omega Caravan gurult le a futószalagról.

Egyesített Németország

1990-es egyesülés után a régi autós történelemmel rendelkező - Wartburgban avatják a negyedik németországi gyáregységet. 1992-ben megnyitották az Opel Eisenach GmbH-t, hol a magas minőségi és termelékenységi mércével gyártanak autókat. Későbbiekben a hagyományos gyáraikat ennek a gyárnak a mintája alapján szervezték át.

Dízelmotor üzem

1996 szeptemberében új egységet avatnak a harmincéves kaiserslauterni gyárban a dízelmotorok részére. 500 millió dolláros invesztálással a legmodernebb módszereknek köszönhetően itt készülnek a technika csúcsát jelentő DI-motorok. Amelyek közvetlen befecskendezéssel, négyszelepes hengerfejjel és radiáldugattyús befecskendező szivattyúval rendelkeznek.

Műszaki Fejlesztőközpont

Kereken 44 ezer dolgozójával az Opel szimplán nem csak a legnagyobb német munkaadó, hanem a General Motors világszervezetében is jelentős szerepet képvisel. A rüsselsheimi nemzetközi Műszaki Fejlesztőközpont az összes, Észak-Amerikán kívüli, GM- és Opel-típus fejlesztéséért felelős 8.500 munkatársával.

Kelet-Európában az Opel

A kor követelményeinek megfelelően a legmodernebb üzemét nyitotta meg hazánkban az autógyártó cégóriás 1992-ben. Motorgyártásra és kissorozatú autó összeszerelésre szakosodva. Ma már a szentgotthárdi részleg a legjelentősebb hengerfej- és motorgyára, valamint nemsokára beindítják a sebességváltó üzemet is. Legutóbb tavaly októberében avatott autógyárat az Opel, Lengyelországban Gliwiczében.

Összefoglalás

Adam Opel AG az autógyártás 100. születésnapját ünnepelte 1999-ben. Az 1862-ben alapított cég a mai világsikerét az Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann alapozta meg 1899-ben. Ennek köszönhetően az Opel a második legrégebben fennálló német autógyára, amely mostanáig 50 millió Opel-alapú gépkocsit gyártott. Az első években 11 modell készült kézzel, 1997-re Nyugat-Európában egyhuzamban hatszor is megőrizte piacvezető pozícióját 1,56 millió eladott gépkocsijával. Ebbe természetesen beletartoznak a műszakilag azonos angliai Vauxhall modelljei is.

Telefon:
Hétfő - Péntek: